Prima pagină Tips & Triks Utile Auto Ce este ABS?

Ce este ABS?


Mesaj necitit 12 Iul 2010, 13:54
Bog54 Avatar utilizator
Membru Platina
Membru Platina

Mesaje: 2886
Localitate: Bucureşti
Tipul: i30
Capacitatea cilindrică: 1,6/122 CP
Combustibil: Benzina
Anul fabricaţiei: 2008
Status: Omul de serviciu

Sistemul ABS (Antilock braking system)

Un sistem ABS tipic e compus dintr-o unitate centrală electronică, patru traductoare de viteză (unul pentru fiecare roată) şi două sau mai multe valve hidraulice pe circuitul de frânare. Unitatea electronică monitorizează constant viteza de rotaţie a fiecărei roţi. Când detectează că una din roţi se roteşte mai încet decât celelalte (o condiţie ce o va aduce în starea de blocare), mişcă valvele pentru a scădea presiunea în circuitul de frânare, reducând forţa de frânare pe roata respectiva.
Pe suprafetele cu aderenţă mare, uscate sau ude, majoritatea maşinilor echipate cu ABS obţin distanţe de frânare mai bune (mai scurte) decât cele fără ABS. Un şofer cu abilităţi medii pe o maşină fără ABS ar putea, printr-o frânare cadenţată, să atingă performanţele unui şofer începător pe o maşină cu ABS. Totuşi, pentru un număr semnificativ de şoferi, ABS îmbunătăţeşte distanţele de frânare în varii condiţii. Tehnica recomandată pentru şoferi într-o maşină echipată cu ABS, într-o situaţie de urgenţă, este să se apese pedala de frână până la fund şi să se ocolească eventualele obstacole. În asemenea situaţii, ABS va reduce semnificativ şansele unui derapaj şi pierderea controlului, mai ales cu maşinile grele.
Pe zăpadă şi macadam, ABS-ul măreşte distanţele de frânare. Pe aceste suprafeţe, roţile blocate s-ar adânci şi ar opri automobilul mai repede, dar ABS-ul previne acest lucru. Unele modele de ABS reduc acest efect mărind timpul de ciclare, lăsând astfel roţile să se blocheze în mod repetat, pentru perioade scurte de timp. Avantajul ABS-ului pe aceste suprafeţe este îmbunătăţirea controlului maşinii, şi nu frânarea, deşi pierderea controlului pe astfel de suprafeţe rămâne totuşi posibilă.
Odată activat, ABS-ul va face ca pedala sa pulseze. Unii şoferi, simţind acest efect, reduc apăsarea pe pedală şi astfel măresc distanţa de frânare. Aceasta contribuie la mărirea numărului de accidente. Din acest motiv unii constructori au implementat sisteme de asistenţă la frânare ce menţin forţa de frânare în situaţii de urgenţă.
Echipamentul ABS poate fi folosit şi pentru a implementa controlul tracţiunii la accelerarea unui autovehicul. Dacă, la accelerare, cauciucul pierde aderenţa solului, ABS-ul poate detecta situaţia şi poate aplica frânele pentru a reduce accelerarea pentru recăpătarea aderenţei.
Constructorii vând de obicei aceasta ca pe o opţiune separată, chiar dacă infrastructura controlului tracţiunii este în mare parte împarţită cu cea a ABS-ului. Versiuni mai sofisticate pot controla acceleraţia şi frâna simultan, rezultând ceea ce Continental Teves şi Bosch numesc Electronic Stability Control, respectiv Electronic Stability Program...

Înapoi la Auto

cron